fredag 20 mars 2015

Grattis Bibi!

Det verkar nu ganska säkert att den oväntade valframgången för Likud och Benyamin Netanyahu är fastställd, och då är det hög tid att gratulera Bibi till ännu en period som Rosh HaMemshala, statsminister i Israel.
Jag skrev här tidigare att prognoserna inför valet inte pekade på seger för Likud, men jag skrev också att jag hoppades på seger för min favorit, - och mot alla odds så slog mina förhoppningar in. Och Israel har fått behålla sin kompetenta ledare i en mycket svår situation för landet. Hoppas nu bara att Bibi lyckas bilda en regering som kan hålla sams hela perioden och vara så funktionsdugliga som kommer att krävas inför de hot som omger Israel.
Vi vet att USA's president inte är över sig förtjust i valresultaten i Israel. Vita huset har inte gjort någon hemlighet av sitt agerande för att motarbeta en valseger för Netanyahu, men alla de resurser de har satsat på att styra valresultaten i Israel efter USA's önskemål,  har slagit helt fel.
Den nya regeringen i Israel kommer att möta mycket motstånd både från Washington och EU, och då inte att glömma den oberäkneliga arabvärlden.
Vad man kan säga om Israel och judarna i allmänhet är att inte mycket har ändrats i världen: judehatet är konstant även om det tar sig olika yttringar.
Då är det gott att Israel har Bibeln's försäkringar på sin sida. Den säger att Israels väktare sover inte och slumrar inte.
Och Israels väktare är ingen mindre än Yahwéh!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar